Jag har haft en flicka på förskolan och i förskoleklassen. Hennes språkutveckling var mycket sen, både på modersmålet och på svenska. Logopeden kunde inte bedöma om hon hade en språkstörning, eftersom hon har ett annat modersmål som kunde vara orsaken enligt henne..
Hennes lärare och jag upplever hennes läge som språkstörning (vi har fler liknande elever) men vi har inte någon dokumentation som stärker detta. Flickan kan inte minnas något vi pratar om, har jättesvårt att lära sig nya ord, har svårt att koncentrera sig osv. Nu går hon med ett antal elever och läser sitt modersmål med en annan modersmålslärare och får ingen extra hjälp. Hennes lärare vill att hon ska få studiehandledning av mig. Hur går vi till väga?
Lite svårt för mig att bedöma utfallet av logopedutredningen eftersom jag inte sett själva utredningen. Utifrån det du skriver tycker jag emellertid att en ny utredning måste göras, ev också en psykologutredning med tanke på hennes inlärnings- och koncentrationssvårigheter. Är det samma logoped som innan tycker jag ni ska tala med henne och berätta om de svårigheter som hon ju har på båda språken, vilket är kriteriet för diagnosen språkstörning hos flerspråkiga barn.
Tycker definitivt att hon ska få hjälp på sitt modersmål genom studiehandledning. Antar att det är rektor som beslutar om detta och tycker nog att en utförlig beskrivning av hennes svårigheter skulle kunna räcka som underlag. Finns det ingen specialpedagog som kan göra en pedagogisk utredning, med din hjälp även på modersmålet.