Jag har träffat en pojke, i klass 4 som är tvåspråkig. Han började tala svenska i förskoleklass. Han har svårt med bestämd artikel "en" och "ett". Är detta ovanligt och hur går man vidare, vilka metoder och eller material etc är bra att använda för att öva.
Vet inte hur vanligt detta är, men det är inte helt ovanlgigt, framförallt om barnet inte möter så mycket infödd svenska utanför förskola/skola. Det är ju inte alldeles enkelt att lära sig, eftersom det inte finns något som trigger vilket genus ett ord skall ha, neutrum (ett) eller utrum (den). Små svenska barn lär detta genom att de oftast får höra substantiv i bestämd form - titta nalleEN, där e hundEN, nu ska du sitta här vid bordET, etc.
Vanligast är utrum, alltså en och den, så att när man tvekar är det bäst att ta detta genus. Utifrån min erfarenhet verkar det dock vara vanligast att man väljer neutrum vid tvekan, ett och det.
Pröva att spela t ex Memory med olika substantiv och de skall benämnas i bestämd form - björnEN, dörrEN, fönstrET. Detta är lättare att komma ihåg en ändelse än att börja med en framförställd artikel (jämför svensk språkutveckling). När ändelserna förhoppningsvis börjar sitta, kan man börja med en, ett, det, det.