Jobbar som specialpedagog och talpedagog i förskola och skola. Har precis börjat jobba med en pojke 5 år och hans familj. Pojken är hörande medan föräldrarna är döva. Pojken ligger på 2-3 -års nivå när det gäller språkförståelse och använder heller inte sitt talade språk i kontakten med barnen i förskolan. Tycker ibland att dessa barn hamnar mellan stolarna, Hörselpedagogerna i kommunen handleder endast kring barn som är hörselskadade/döva. Det enda råd jag fått är att de här barnen behöver mycket tid med en vuxen i förskolan. Finns ngn forskning på området? Finns ngn litteratur i frågan?
Eftersom du inte skriver om pojken precis har börjat i förskolan eller gått länge är det lite svårt att svara på din fråga. Har han precis börjat tycker jag att du ska se tiden an några månader. Erfarenhetsmässigt kommer barn med typisk utveckling om inte fått möjlighet att utvecklas relativt snabbt ikapp sina jämnåriga så snart de får kontakt med en språkligt stimulerade miljö. Om han däremot har gått ett år eller flera på förskolan och fortfarande ligger efter i utvecklingen tycker jag att pojken ska utredas för eventuell språkstörning.