Jag är privatpraktiserande logoped. Jag har en fråga om hur man ska tolka att ett barn tystnar vid placeringen i en främmande språkmiljö. Vilka faktorer kan vara bidragande till tystnaden. Barnets känslighet? Förskolemiljön? Språkstörning? Nyligen har jag fått en pojke på 3,2 år i min vård. Föräldrarna pratar enbart ryska med barnet (föräldrarna är välutbildade och pratar i stort sett felfri svenska) och barnet började på en svensk förskola vid 1,10 års ålder. Nu har han alltså gått på förskolan kontinuerligt och på heltid i 1,4 år. När han började på förskolan slutade han helt att prata. På förskolan gick han mest för sig själv och hemma slutade han använda det han kunnat tidigare. Han pekade mest , säger mamman. Mamman berättade att barnet hade ett stort ordförråd på ryska innan det slutade prata. Han var lite sen med ryskan men mamman var osäker på när han började prata (mellan 8-14 månader?). Enligt mamman förstår han det mesta på ryska. Nu har han 4-5 ordsmeningar på ryska. Min utredning är inte klar. Jag gjorde delar av fonemtestet (genom att barnet fick fiska upp fonembilder). De flesta bilder benämnde barnet på ryska. Jag talar ryska och kunde alltså analysera hans ryska fonologi. Jag kunde höra vissa avvikande fonologiska processer och ganska frekventa metateser och assimilationer. Barnet har däremot svåra konsonantkluster. Barnet började härma och prata ung för en månad sedan, berättar mamman. Språkutvecklingen verkar ha tagit lite fart nu men jag undrar hur vanligt det är med att ett barn med ett annat modersmål tystnar när de börjar på förskolan? Har förskolan missat språkstimulansen?
Inte helt ovanligt att små barn som är språkligt välutvecklade reagerar tystnad när de placeras i en miljö där de inte förstår och inte kan göra sig förstådda. Trots att de kan ha ett stort ordförråd etc, kan de ännu inte ta andras perspektiv och förstår inte att den vuxne inte förstår och därför inte svarar.
Det finns säkert fler orsaker, men känslighet hos barnet är viktig faktor. I det här fallet tillkommer en språkstörning som förmodligen komplicerat det hela.
Det som är lite ovanligt i det här fallet är att han också tystnade hemma på modersmålet. Små barn som tystnar efter att ha kommit igång att prata är ju lite illavarslande, men i det här fallet verkar han ju ha kommit igång igen.