Vårt barn fick diagnosen ospecificerad språkstörning vid sju års ålder. Han utvecklades på tre språk parallellt från födelsen och nu utvecklade han enorma ordförråd på tre språk, samt läser och skriver på tre språk. Han testades hos logopeden enbart på svenska från fyraårsåldern. Sist sa logopeden att hans ordförråd var större än hos ett svenskt barn, men hon "hörde något tokigt i ordföljden". Vad som var tokigt står inte i barnets journal. *Vi är säkre på sajeb att allt handlar om försenad språkutveckling och att barnets utveckling har ingenting med språkstörning att göra. Vad innebär diagnosen ospecificerad språkstörning för barnets framtid?
Utifrån din beskrivning verkar er pojke klara av tre språk utan större problem. Eftersom du inte skriver hur längesen det är han fick diagnosen eller om han fortfarande har kontakt med logoped är det lite svårt att svara på din fråga. Generellt kan man säga att en diagnos ska ses som en arbetshypotes som kan ändras, och om tillståndet försvinner behövs ju ingen diagnos. Klarar han sig bra språkligt nu har han övervunnit sina problem. Kvarstår problemen är det bra om han har kvar kontakt med logoped eller specialpedagog i skolan.
Numera skiljer man inte på språkförsening och språkstörning eftersom det är omöjligt att säga var en språkförsening slutar och övergår i språkstörning, som i sin tur karakteriseras som lätt, måttlig eller grav, beroende på hur många områden i språket som är berörda.
Diagnosen ospecifierad språkstörning brukar användas när man kan konstatera att det finns en språkstörning, men vilka språkliga områden som är berörda, som uttal, grammatik, språkförståelse etc, är inte riktigt klart. Har han haft kontakt med logoped sen 4-årsåldern borde detta vara betydligt klarare nu.