Jag undrar över om modersmålsundervisning i spanska kan vara ett hinder för barnets språkinlärning på svenska? Barnet är fött i sverige och går nu i åk 3. Det har visat sig att barnet har svårt för läs- och skriv inlärning på svenska och nu frågasätter personal på skolan hurvida det är bra att flickan läser modersmål. Umgägesspråket är till övervägande del svenska i hemmet men ena förälder försöker hålla spanskan levande i hemmet. Vad säger forskningen? Är modersmålsundervisningen hjälp eller ett förhinder när barnet har svårigheter med läs- och skriv på svenska och barnet är fött i Sverige?
Eftersom barnet möter två språk i hemmet är det en god idé att försöka stötta det svagare språket genom modersmålsundervisning i skolan. Att läs- och skrivsvårigheterna skulle förvärras av denna stötta är fria fantasier. Flerspråkighet orsakar aldrig en språkstörning eller läs- och skrivsvårigheter, utan även som enspråkigt skulle barnet haft dessa problem. Snarare ger tillgången till två språkliga system stöd, eftersom barnet får vad man kallar ett "helikopterperspektiv" på språk. Detta medför bla att flerspråkiga barn tidigt har en mycket starkare fonologisk medvetenhet, dvs kan skilja på form och innehåll. Fonologisk medvetenhet korrelerar mycket starkt med läs- och skrivförmåga. Det kanske t o m är så att barnet skulle haft ännu större svårigheter utan detta...