Jag arbetar som specialpedagog tal- och språk på en skola. En av eleverna som jag möter är adopterad som femåring från Indien. Idag är flickan drygt 9 år och har inte talat sitt hemspråk sedan hon kom till Sverige. Hennes svenska upplevs av utomstående som lika långt framme som andra barn i samma ålder, men jag och hennes mentor har uppmärksammat en hel del svårigheter med bl a språkförståelse och förmåga att uttrycka sig, vilket ställer till bekymmer vid samspel med andra barn.
Flickan har också stora bekymmer fonologiskt med både läsning och skrivning, och elever som kommit senare till Sverige har betydligt lättare att läsa ord
med flyt. Är det för tidigt att skicka remiss till logoped med tanke på hennes tid i Sverige?
Hennes svårigheter påminner mycket om de svårigheter internationellt adopterade barn som varit lite äldre när de adopterats kan ha – t ex svårigheter med abstrakta uttryck och med hur språket används i dialoger med omgivningen, alltså samspel. Om du googlar på adopterade barn kommer det upp många informativa böcker och artiklar om detta.
Eftersom hon varit i Sverige i 4 år tycker definitivt inte att det är för tidigt med remiss till logoped.